In het dagelijks leven wordt veel gebruik gemaakt van relatiegeschenken. Dit kunnen erg simpele producten zijn, tot erg luxe en dure relatiegeschenken. Bedrijven laten relatiegeschenken maken om aan hun zakenrelaties te kunnen schenken en ook voor branding en naamsbekendheid te maken. Het voornaamste doel van relatiegeschenken is het maken van reclame, maar ook het voor behouden van klanten en het bedanken van personeel zijn relatiegeschenken goede middelen.

Relatiegeschenken bestellen

Voorheen werden relatiegeschenken vooral door bedrijven besteld via een catalogus, tegenwoordig kan men relatiegeschenken bestellen eenvoudig doen op het internet. Doordat men via een website of webshop direct inzicht heeft in de verschillende gadgets en relatiegeschenken die een bedrijf aanbiedt, is het makkelijker om direct een keuze te maken. Door een plaatje, de karaktereigenschappen en weergave van de prijs is het eenvoudig om tot een keuze te komen.

Originele relatiegeschenken

Ondanks dat relatiegeschenken zoals een pen of een sleutelhanger nog steeds erg effectief en gewild zijn, ziet men een soort trend bij bedrijven om steeds originelere relatiegeschenken te laten maken. Een pen of bijvoorbeeld een sleutelhanger met een winkelwagenmuntje wordt door veel mensen dagelijks gebruikt. Hierdoor komt de gebruiker dagelijks in contact met het logo of de bedrijfsnaam. Om steeds originele relatiegeschenken te maken worden allerlei variaties bedacht, zoals pennen met laserlampjes, sleutelhangers met usb-sticks of een paraplu bedrukken. Voor bedrijven die zich willen profileren als ecologisch of milieubewust zijn er allerlei relatiegeschenken zoals radio’s op zonne energie, t-shirts gemaakt van organische materialen, pennen, gemaakt van bamboe en draagtassen bedrukken gemaakt van gerecycled materiaal.